Trend report: Teddy fleece

Review: ‘The Circle’

mv5bmtq5mtyymtq0nf5bml5banbnxkftztgwndawmdk3mdi-_v1_

I romanen The Circle møder vi Mae, en nylig universitetsdimitteret, der bruger sine arbejdsdage bag en klodset stor stationær computer i et gråt indelukket kontor. Eller det er i hvert fald lige indtil hun bliver ansat i firmaet ‘The Circle’, som er frontløber på modernitet, effektivitet og social prioritering. I The Circle, som kan sidestilles med en slags Google/Facebook/Gmail/Instagram fælles platform, er mulighederne endeløse og ambitionerne høje. Det er særligt disse muligheder og dette effektivitetsniveau, der optager Mae, da hun forsøger at finde sin plads mellem virksomhedens vægge.

Men forfatteren bag, Dave Eggers, holder sig langt fra blot at behandle balancen mellem arbejds- og privatliv. The Circle’s forretningsmodel bygger nemlig på kerneprincipper som åbenhed og deling, hvilket de ansatte også skal støtte op om gennem timevis af ligegyldigt tastearbejde i form af ‘ratings’, ‘likes’ og ‘comments’ på fremmede ‘cirklers’ profiler. I tråd med at romanen skrider frem, vokser læserens paranoia, idet man betragter hovedpersonens gradvise afvikling af sit privatliv.  Dertil hører et lettere anstrengt forhold til Mae’s handlinger, eftersom hun er godt på vej til at bukke under for forventningernes pres og lade sig indhylle i firmaets idéer om en udvisket cirkel.

The Circle er en roman i satiregenren, der byder på flere karikerede personligheder, absurde komiske begivenheder og radikale tankegange. Desværre er Eggers dygtig til at skære hjørner af flere af karakterne og dertil historier, hvilket efterlod mig med en følelse af rastløshed, da jeg satte bogen tilbage på hylden. Romanen rejste dog ikke blot spørgsmål vedrørende personerne, men tilmed et væld af problematikker i relation til bogens fremtidsaspekt, der bare ikke føles særligt fjernt fra nutiden; for hvor langt befinder vi os, med tidens SoMe tendenser, fra en udvisket privatliv grænse? Hvad vil social overvågning overhovedet betyde for et samfund som vores, hvis sociale medier fortsætter med at vokse i samme kraft som hidtil?

Dave Eggers roman er blandt de bøger, hvor siderne næsten vender sig selv, hvilket føres igennem ved, at bogen er én lang fortælling uden kapitler. Dog løber truslen ved totalitærisme som en rød tråd i baggrunden, og The Circle er netop derfor en roman, der sætter tanker i kø.

THE CIRCLE, DAVE EGGERS